18 August 2010

SempenaBulanRamadhan

ingin diriku kongsi sesuatu.. sila tekan link bawah nih and tengok dulu video tu. ( tapi tak pasti kalau orang yang xde a/c FB leh tengok ke tak.huhu..)

http://www.facebook.com/video/video.php?v=1581904676062

kalau share kat FB je.. takleh nak bagi pandangan panjang berjela2 kan.. so kongsikan kat sini jela.

yang pertama nak sentuh pasal hadis yang kat awal video tu. sebelum nih memang ade bace pasal "tak perlu mendedahkan aib sendiri" ni. lagi yang aku baca tu (kat suratkhabar) kat ruangan yang tulis masalah kat ustaz/ustazah tu.. ade sebut pasal kalau kita ade buat sesuatu yang mengaibkan diri kita atau senang cakap contohnya la kan.. simpan majalah 18+. CONTOHNYA.

ustaz/ustazah tu cakap/tulis yang kita tak perlu cerita2 kat orang atau berBANGGA yang kita simpan/baca/tengok majalah tu. hadis dalam video tu pon dah cukup jelas pon sebenarnya.....

hurmm lagi aku nak sentuh pasal orang yang bagi comment ni (kat bawah vid tu):
"alah..orang yg x suka pada hukum islam tu,mmg banyak alasan utk pertikaikannya....dunia akhir zaman...biasa lah...orang yg perangai mcm setan,pakai mcm x cukup kain pown boleh bercakap tentang agama sesuka hati di TV...contohnya para artis yg jahil..."

"mereka cakap pakai tudung atau tak..itu hak masing2...depa ingat Allah cipta hukum nie utk diri depa je ka??....dan ade sesetengah yg cakap"jangan jaga tepi kain orang"...tapi sebagai umat islam..kita harus menjaga tepi kain orang..kita kene menegur dan ditegur..itu lah hukum islam..nak x nak kene ikut..x suka pegi cari dunia lain..sbb dunia ini adalah milik Allah...dan kita sebagai HAMBA YANG HINA perlu mengikut suruhanNya.. "

maaflah kalau bahasa orang tersebut agak kasar. tapi itulah hakikatnya sekarang.

kadang bila bersabar ni ada batasnya.. bersabar dengan kerenah orang yang macam ______. dan bile ditegur/disentuh pasal perangai mereka, boleh pulak buat cerita yang bukan2. nak kata sampai ke tahap fitnah tu.. takla. tapi tu bukan ke dikira sebagai mengadu domba? alih2.. orang yang selama nih yang patut dikira berbudi(kat orang tu) tapi boleh pulak sekarang dipandang enteng (aku pon xpasti maksud aku ni sampai ke x.. -.-).

kalau nak cakap pasal buruk orang.. buruk sendiri pon timbang tara la balik. aku tau aku nih bukannya baik sangat. kalau baik sangat2.. senang je orang nak tindas aku. ejek/caci/maki aku then lepas tu senang je mintak maaf. pastu buat balik benda yang sama. berulang2.

salah ke kalau pendirian aku BERTEGAS untuk menjadi seperti ni?

sesungguhnya yang baik itu datang dari ALLAH dan yang buruk tu datang daripada diriku sendiri.

p/s: tahniah dan terima kasih buat sesiapa yang baca post  nih sampai abes. may GOD bless U. doakan juga aku dapat maafkan orang yang menyakiti hatiku dengan ikhlas... amiin..


Photobucket

3 comments:

comment is a priviledge. but dont take things for granted.